Als kind van een Chinese moeder en Nederlandse vader bracht Sandra van der Meulen het grootste deel van haar kindertijd door in het Verre Oosten (Hongkong, Singapore) en groeide op omringd door de Oosterse cultuur.

In haar werk is deze Oosterse invloed duidelijk aanwezig. Haar schilderijen geven uitdrukking aan de voortdurende zoektocht om de invloeden van zowel haar oosterse als westerse achtergrond te laten versmelten in een eigen persoonlijke beeldtaal. “Ik probeer mijn weg te vinden tussen de leegte en transparantie die ik ervaar bij oosterse kunst en de voor mijn gevoel meer aardse doorwerktheid van de westerse kunst”.

Dit voortdurende balanceren tussen tegenstellingen is kenmerkend voor haar werk. Balanceren tussen gelaagdheid en leegte, controle en spontaniteit, het grote gebaar en kleine kwetsbare elementen. “Voor mij ligt de essentie niet in het streven naar een mooi beeld, maar meer in het uitdrukking geven aan denkbeelden die betrekking hebben op het ervaren van het leven. Niet wat ik maak, maar dat ik iets maak, is voor mij een teken van leven”.

Sandra van der Meulen werkt in een ‘gemengde techniek’. Collage- en druktechnieken worden gecombineerd met diverse materialen, waaronder kaasdoek, oosterse papieren, met name ook rijstpapier uit Wenzhou, en soms gevonden voorwerpen. De eenvoud en de puurheid van deze materialen zijn van essentieel belang voor het werk. Teksten en tekens zijn een steeds terugkerend element in het werk; zij vormen een wezenlijk deel van de inhoud en compositie.

Sandra van der Meulen woont en werkt in Middelburg.



Website: sandravdmeulen.nl